Žákovská samospráva je orgán, který je partnerem vedení školy a pedagogického sboru při projednávání záležitostí, které se přímo týkají žáků školy. Organizuje a zastřešuje akce školy pořádané pro žáky a/nebo veřejnost. Cílem samosprávy je vytvářet pocit sounáležitosti ke škole, zlepšovat komunikaci mezi žáky a učiteli, vést žáky k zodpovědnosti a pozitivně ovlivňovat dění ve škole.
Okruhy činnosti Žákovské samosprávy:
Složení žákovské samosprávy:
Vedením samosprávy je pověřen jeden z učitelů. Je v ní alespoň jeden pedagog z prvního stupně, alespoň jeden pedagog z druhého stupně a jedna z vychovatelek školní družiny. Každá třída má v samosprávě dva nebo tři zástupce, které určí třídní učitel nebo si jej smi žáci zvolí. Složení žáků se mění každé pololetí, zástupci učitelů jsou v Žákovské samosprávě minimálně jeden školní rok.
Každý člen je povinen pravidelně se zúčastňovat všech schůzek, které probíhají jednou měsíčně mimo dobu vyučování. Členové samosprávy informují své spolužáky o průběhu schůzky, zejména pak o plánovaných akcích pro příští měsíc. Učitelé a vedení školy jsou informováni písemně garantem připravované akce.
Žákovské zastupitelstvo (Město Říčany)
- Pravidelně jednou za měsíc se účastní jednání žákovského zastupitelstva na městském úřadě
- Podílí se na přípravě a organizaci městských kulturních a jiných akcí pořádaných městem
- Seznamuje se s životem a prací skutečných zastupitelů
- O dění na žákovském zastupitelstvu informuje školu a spolužáky
- Spolurozhoduje o přidělených finančních prostředcích žákovského zastupitelstva (cca 100 000,- Kč)
- Spoluorganizuje vlastní aktivity žákovského zastupitelstva (např. sportovní turnaj školy apod.)
- Je komunikativní, má schopnost zaujmout kolektiv, umí vyjadřovat své názory.
Žákovský parlament (na ZŠ u Říčanského lesa)
- Aktivní zapojení žáků do života školy
- Organizace školních akcí, soutěží
- Učení žáků lepším komunikačním dovednostem mezi sebou, ve vztahu k vyučujícím a k vedení školy)
- Náměty a připomínky ke zlepšení chodu školy, řešení vzniklých problémů, …